Oktatási cél:
-
a tantárgy a jelentéstani ismeretek átadása mellett szemléletformáló hatást is megcéloz: a jelentésképzést az emberek társas cselekvő-megismerő tevékenységének közegében értelmezi, és nagy hangsúlyt helyez a grammatikai kategóriák szemantikai megalapozásának lehetőségére
-
a kognitív szemantikai nézőpont a hagyományos szófajtani, alaktani és mondattani leírás elmélyítésére ad lehetőséget, kiemelt szerepet szánva nyelv és megismerés összefüggésének
-
a nyelv hálózatos szemléletmódja érvényesül
-
mindez a leendő magyartanárok oktatási gyakorlatát is támogatja
Kialakítandó / fejlesztendő kompetenciák:
-
a jelentés különböző megközelítési módjainak ismerete, előnyeik és hátrányaik mérlegelése
-
a nyelv hálózatos szemléletének alkalmazása
-
a jelentésképzés és a hangzás többdimenziós értelmezése (pl. a mondat jelentésének és formájának több párhuzamos dimenziója van)
-
a hallgató a tantárgy teljesítésével meglévő grammatikai tudására képes lesz új módon reflektálni, rákérdezve az alkalmazott kategóriák (pl. szófajok, mondatrészek) jelentéstani alapjára
2020. február 3. |
Jelölő és jelölt fogalma. Önkényesség és/vagy ikonicitás. A jelölő és a jelölt kapcsolatának motiváltsága. A kompozicionalitás fogalma. Denotáció és konnotáció. |
2020. február 10. |
A hangalak és a jelentés rendszerszerű összefüggése a nyelvben. Poliszémia, homonímia, szinonímia, paronímia, meronímia, antonímia stb. |
2020. február 17. |
A jelentés formális megközelítése. A komponenses elemzés. Igazság-feltételes szemantika. Jelentés és disztribúció. |
2020. február 24 |
A jelentés funkcionális-kognitív megközelítése. Jelentés és megismerés. A tudáskeret fogalma. A metafora és a metonímia. |
2020. március 2. |
Jelentés és kategorizáció. A prototípuselvű és a sémaalapú kategorizáció. |
2020. március 9. |
A testesültség (embodiment) szerepe. Az interszubjektivitás és a konstruálás fogalma. |
2020. március 16. |
tavaszi szünet |
2020. március 23. |
|
2020. március 30. |
A főnév és az ige jelentése. |
2020. április 6. |
|
2020. április 13. |
húsvét |
2020. április 20. |
A mondat jelentése 1. A mondat mint egy folyamat ábrázolása. |
2020. április 27. |
A mondat jelentése 2. A mondat mint közlési aktus. |
2020. május 4. |
A mondat jelentése 3. A mondat mint kontextusba ágyazott üzenet. |
2020. május 11. |
Összefoglalás. A kurzus lezárása. |
- Teacher: Imrényi András g9kz5n
Social networks