Tantárgy neve: Helyi fejlesztési koncepció-alkotás

 

A tanóra típusa (ea./szem./gyak./konz.) és száma: 2 elmélet; 2 gyakorlat

Az értékelés módja (kollokvium/gyakorlati jegy/egyéb): kollokvium; gyak. jegy.

A tantárgy tantervi helye (hányadik félév): 3.

Meghirdetés gyakorisága: minden tanévben egy alkalommal, az őszi félév elején

Oktatási nyelv (ha nem magyar): -

Előtanulmányi feltételek (ha vannak): Regionális és területi fejlesztés

Tantárgyleírás

 

Oktatási cél: a hallgató a tárgy elméleti részében ismerkedjen meg a fejlett világbeli, az európai közösségi, tagállami, középszintű és helyi, települési koncepcióalkotás szakirodalmával és módszereivel, és nyerjen betekintést a régi uniós tagországok sikeres megoldásaiba is, valamint ismerje meg a hazai koncepcióalkotás történeti hátterét, a félmúlt (azaz a rendszerváltás utáni évek), a közelmúlt és jelen (az EU-s csatlakozás óta eltelt időszak) helyi koncepcióalkotási ismeretanyagát. A kurzus célja a helyi fejlesztési szakpolitika kialakításának és megvalósításának megismertetése mind elméleti, mind gyakorlati szemszögből. A kurzus vázlatosan kitér a terület- és településfejlesztés, helyi gazdaságfejlesztés jogszabályi hátterének ismertetésére, bemutatja az utóbbi években lezajlott változásokat. A területi/települési tervezés egyes folyamatai a koncepció- és stratégiaalkotáshoz kapcsolódva jelennek meg. A hallgató konkrét stratégiai és projektpéldákon keresztül ismerje meg a sikeres koncepcióalkotás elméleti ismérveit. Az elméleti ismeretekre alapozva a gyakorlaton konkrét helyi fejlesztési koncepció kidolgozását végzik el a hallgatók önálló csoportmunka keretében.

 

Kialakítandó / fejlesztendő kompetenciák: a helyi fejlesztési koncepció alapjainak módszertani ismerete, aminek alapján a hallgató képessé válik helyi (települési) fejlesztési koncepció előkészítésére és kidolgozására, felismerve a térségi kulcsemberek szerepét az előkészítő és végrehajtó fázisban. Csapatmunka elmélyítése egy adott térség közösen létrehozott fejlesztési koncepciójának összeállítása során.

 

Autonómia és felelősség: a hallgató

-        saját szakmai közegében olyan, történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását;

-        szakmai és társadalmi fórumokon szuverén szereplőként jeleníti meg nézeteit, felelősen képviseli szakmáját, szervezetét és szakmai csoportját;

-        önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban;

-        felelősséget vállal az általa készített anyanyelvű és idegen nyelvű szakmai szövegekért, tudatában van azok lehetséges következményeinek.

 

Az oktatás tervezett tartalma és ütemezése:

 

Hét

Tananyag

 

A terület-, ill. településfejlesztési koncepció fogalma, hazai törvényi szabályozása, szakirodalma

A helyi koncepcióalkotás hazai példái

A helyi erőforrás-feltárás készítésének bemutatása a természetföldrajzi tényezők alapján

A helyi erőforrás-feltárás készítésének bemutatása a társadalomföldrajzi tényezők alapján

A város-vidék kapcsolat szerepe a koncepcióalkotásban

Helyi fejlesztés a képességszemlélet alapján

A helyi kulcsintézmények és személyeinek jelentősége a koncepcióalkotásban

Egy adott település fejlesztési szükségleteinek meghatározása, stratégiába rendezése

A stratégiába illeszkedő projektek meghatározása

Fejlődési forgatókönyvek létrehozása, indikátorok meghatározása

Összefoglalás; a félév zárása, értékelése

 

Oktatásszervezés:

-        az órák online lesznek

-        a tantárgy elméleti és gyakorlati részből áll; ennek kapcsán a félév első felében az elméleti ismeretek elsajátítása zajlik (frontális előadás és az interaktivitás módszereivel), majd a félév második fele a gyakorlati részt öleli fel (azaz a hallgatók megalkotnak egy helyi fejlesztési koncepció-vázlatot, amikor az ő saját munkájuk dominál, a tanár a háttérből irányít);

 

A kurzus teljesítésének a feltételei:

-        az egyes érdemjegyek megszerzéséhez kötelező az aktivitás, a gyakorlati részben pedig az önálló és csoportmunkai aktivitás

-        a félév közben végzett munkára visszajelzést kapni a hallgató szóbeli kérése alapján lehet

 

  • megszerzett ismeretek értékelési módja:
    • az oktató a hallgató teljesítményét szóban, folyamatosan, illetve az egyes hallgatók külön kérésére értékeli, valamint a félév végén érdemjegy(ek) formájában

 

  • évközi tanulmányi követelmények:
    • a kiadott szakirodalom tanulmányozása, feldolgozása, közös megvitatása
    • önálló és csoportmunka keretében elemzési és tervezési feladatok elvégzése (a gyakorlati jegy a félév végén a hallgatók közül kikerülő csoportvezetővel történő egyeztetés után születik meg)
    • a konkrét részfeladatokat év közben beszéljük meg; az anyagokat e-mailen kell az oktatóhoz eljuttatni

 

  • szóbeli vizsga tételsora (ha van): -

 

 

Kötelező irodalom:

-        Rechnitzer J. – Smahó M. (2011): Területi politika. Akadémiai Kiadó, Budapest.

-        Sarudi Cs. (2003): Térség- és vidékfejlesztés. Agroinform Kiadó, Budapest. 307 p. ISBN 963 502 783 4

-        Sarudi Cs. (2004): A területi tervezés európai modellje. Területi tervezés Magyarországon. In: Sarudi Cs. (szerk.): Területi tervezés és pályázatírás. Agroinform Kiadó, Kaposvár. pp. 7-97. ISBN: 963 502 822 9

 

Ajánlott irodalom:

-        Bodó B. (szerk.) (2008): Európai Unió és regionális politika. Scientia Kiadó, Kolozsvár.

-        Befektetés Európa jövőjébe, 5. jelentés a gazdasági, társadalmi és területi kohézióról, Európai Bizottság, Brüsszel, 2010.

-        Varga A. (2009): Térszerkezet és gazdasági növekedés, Akadémiai Kiadó, Budapest.

 

A kurzust teljesítését segítő (kötelező / ajánlott) digitális tananyagok:

-        http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/informat/2014/community_hu.pdf  

-        http://www.sze.hu/~lados/NGB_RT015/Telepulesfejlesztesi_fuzetek_24.pdf   

-        http://tettconsult.eu/books/TelkutHTM/szovgyujtpdf/03-FUTOJO.pdf   

-        http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1200314.KOR  

-        http://www.civilszemle.hu/downloads/cikkek/2012/30szam_2012_1_Reisinger_023-044.pdf

Szakfelelős: Prof. Dr. Mika János, egyetemi tanár, Környezettudományi és Tájökológiai Tanszék, mika.janos@uni-eszterhazy.hu

Tantárgy felelőse: Dr. habil. Kovács Tibor, egyetemi docens, GTI Turizmus Tanszék, kovacs.tibor@uni-eszterhazy.hu

Tantárgy oktatásába bevont oktató: Dr. habil. Kovács Tibor, egyetemi docens, GTI Turizmus Tanszék, kovacs.tibor@uni-eszterhazy.hu

Az oktató fogadóórájának időpontja, helye és a bejelentkezés módja: a levelezős konzultációk napján, B-épület 220-as iroda; minden esetben előzetesen e-mailen egyeztetve!

Az oktató által előnyben részesített elérhetőség: e-mailen

A csoportos online kommunikáció módja és helye: -