Tantárgy neve: Etika, sportetika, fair play |
Kódja:NBT_TN154G2 Etka, sportetika, fair play |
Kreditszáma:2 |
|||||||||||||||
A tanóra típusa (ea./szem./gyak./konz.) és száma: gyakorlat |
|||||||||||||||||
Az értékelés módja (kollokvium/gyakorlati jegy/egyéb): gyakorlati jegy |
|||||||||||||||||
A tantárgy tantervi helye (hányadik félév): |
|||||||||||||||||
Meghirdetés gyakorisága: |
|||||||||||||||||
Oktatás nyelv (ha nem magyar): |
|||||||||||||||||
Előtanulmányi feltételek (ha vannak): - Filozófiatörténet |
|||||||||||||||||
Tantárgyleírás |
|||||||||||||||||
Oktatási cél: Az etika, fair play tantárgy célja etikailag tudatos, felelős és vitaképes testnevelő tanárok, edzők képzése, akik képesek legalitás és moralitás, tény és érték, erény és bűn fogalmainak megkülönböztetésére és komplex értelmezésére személyes, társadalmi és sportos szituációkban. Tisztában vannak az etika, a sportetika és fair play alapfogalmaival, értelmezési lehetőségeivel, s képesek e tudásra munkájuk során is támaszkodni. Kialakítandó / fejlesztendő kompetenciák: A hallgatók nagy vonalakban megismerik és megértik a kultúrtörténet alapvető etikai hagyományait, az etikai gondolkodás fő klasszikus és modern alternatíváit. A kurzus eredményeképpen át kell látniuk az alapvető emberi erények lehetőségeit és korlátait, s ezek sportos relevanciáit. Az elméleti háttérre támaszkodva megtanulnak autonóm és felelős módon érvelni konkrét morális konfliktushelyzetekben. Képessé válnak arra, hogy a modern sportos fair play eszményt belehelyezzék a modern etikai, társadalometikai gondolkodás kontextusába, megértsék annak mélyebb morális jelentőségét, fő morális dilemmáit. A kurzus megerősíti a jövendő testnevelőket és edzőket abban, hogy mindennapi helyzetekben felelős, reflektált, autonóm döntéseket hozzanak meg.
Az oktatás tartalma és tervezett ütemezése:
Oktatásszervezés:
Óra ideje: kedd 15.30 – 17.00 Az online órára ZOOM meghívó érkezik a Neptunon keresztül
A kurzus teljesítésének a feltételei:
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Kötelező irodalom: - André Comte-Sponville (2001): Kis könyv a nagy erényekről. Osiris, Budapest. - Michael J. Sandel (2012): Mi igazságos? … és mi nem? A helyes cselekvés elmélete és gyakorlata. Corvina, Budapest.
- Vermes K, Szerk.: Farkas P (2017): A fair play ereje?! Tények és értékek a 21. századi sport világában. Budapest: Testnevelési Egyetem.
Ajánlott irodalom: - Caillois: The Structure and Classification of Games In: Philosophic Inquiry in Sport Ed:William Morgan/Klaus V. Meier. Human Kinetics Publishers, Inc. Champaign, Illionis.1988. 7-16. - William Morgan: Play, Utopia, Dystopia: Prologue to a Ludic Theory of the State. In: Philosophic Inquiry in Sport Ed:William j. Morgan/Klaus V. Meier. Human Kinetics Publishers, Inc. Champaign, Illionis.1988. Első kiadás! 419-428 - Sean McKeever: A moral basis for prohibiting performance enhancing drug use in competitive sport. In: Journal of the Philosophy of Sport. Pages 243-257 | Published online: 24 Apr 2017. http://dx.doi.org/10.1080/00948705.2017.1317601 - Leslie A. Howe: Simulation, seduction and bullshit: cooperative and descructive misleading. Journal of the Philosophy of Sport. | Published online: 15 Jun 2017. Pages 1-15. http://dx.doi.org/10.1080/00948705.2017.1341325 - Coleen English: Toward sport reform: Hegemon Masculinity and concaptualizing competition. Journal of the Philosophy of Sport, Vol.44. No.2. 183-198
A kurzust teljesítését segítő (kötelező / ajánlott) digitális tananyagok: Moodle
|
|||||||||||||||||
Szakfelelős: név, beosztás, szervezeti egység, email cím |
|||||||||||||||||
Tantárgy felelőse: dr. Vermes Katalin egyetemi docens Filozófia Tanszék |
|||||||||||||||||
Tantárgy oktatásába bevont oktató: dr. Vermes Katalin egyetemi docens |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Az oktató által előnyben részesített elérhetőség: pl. proritási sorrend a kapcsolatfelvételhez |
|||||||||||||||||
A csoportos online kommunikáció módja és helye: ha van hivatalos csoportfelület, akkor annak a linkje, a hozzáférés feltételei, ha nincs, akkor annak a közlése, hogy nincs. |
- Teacher: Vermes Katalin CZJV7M
Social networks