Nevelés-, gyógypedagógia- és a fogyatékosság-történet

Kompetenciák:

A komplex tárgy segítségével a hallgató általános pedagógiai műveltségét a széleskörű ismeretanyag történeti és komparatív kontextusainak középpontba helyezésével fejlesztjük. A pedagógiatörténeti gyógypedagógia-történeti és fogyatékosságtörténeti folyamatok kronologikus nyomon követése és az egyes korszakok összehasonlító elemzése elősegíti a későbbi stúdiumok során a jelenlegi pedagógiai, illetve gyógypedagógiai jelenségek és problémák értelmezését és megoldását.

Témák:

1. Új kutatási témák és módszerek a pedagógiatörténetben és a fogyatékosság-történetben. A többségi és a fogyatékos gyermekről, felnőttről alkotott kép történetének kutatása.

2. Gyermekkép és gyermekeszmény az ókorban és a középkorban. A fogyatékos emberekről alkotott kép változásai és a gyógyító nevelés előzményei az ókori és középkori kultúrákban.

3. A kereszténység gyermekképe, pedagógiája, fogyatékosság-képe. A fogyatékos emberekkel kapcsolatos attitűd és bánásmód alakulása. A kolostorok befogadó és nevelő funkciója a korai középkorban. Az első asylumok megjelenése. A „Bolondok hajója”. A stigmatizált társadalmi csoportok kirekesztésének kezdetei.

4. Uomo universale. A reneszánsz és a humanizmus többségi gyermekképe és emberképe. A fogyatékos gyermekekről és felnőttekről alkotott kép változásai. A reformáció képviselőinek gondolatai a fogyatékkal élőkről.  A gyógyító pedagógiai eljárások fejlődése.

5. A felvilágosodás képe a gyermekről, a fogyatékkal élőkről. Új filozófiai és pedagógiai áramlatok, irányzatok, nevelési koncepciók, orvosi felfedezések. A „bolondok” megítélésnek változásai: a tolerancia csökkenése, stigmatizálás, kirekesztés, elzárás. A nagy elzáró intézmények létrejötte.

6. Comenius a tankönyvíró és az iskolaújító.  John Locke utilitarizmusa. Jean-Jacques Rousseau pedagógiája az „Émile” alapján.

7. A 18-19. század pedagógiai-gyógypedagógiai irányzatai. Filantropizmus, pietizmus, neohumanizmus. A klasszikus német filozófia hatása a pedagógiára. A fogyatékos gyermekről alkotott kép változásai. Az elzáró intézmények rendszerének kiteljesedése.

8. A befogadó funkció torzulása: túlkapások, visszaélések, erőszak. Paradigmatikus változás a 18-19. század fordulóján: a „lánctörő” Philippe Pinel munkássága.

9. A 19. század többségi gyermekről alkotott képe. Rousseau-recepció, magánnevelés, iskolák. A polgári „gyermekvilág” kialakulása. A fogyatékos gyermekről, felnőttről és a pszichiátriai betegséggel élőkről alkotott kép változásai a 19. században. Az elzáró intézmények differenciálódása. Az elzáró és a gyógyító intézetek (asylumok) kettéválása.

10. Magyar többségi gyermekkor és iskoláztatás a 19. században. Asylumok és „elmebetegügy” a 18-19. századi Magyarországon.

11. Johann Heinrich Pestalozzi és Johann Friedrich Herbart pedagógiája és követői. A herbartiánus pedagógia térhódítása.

12. Életreform és pedagógia. A gyermektanulmányi mozgalom. A reformpedagógia kialakulása és fejlődése az első világháborúig. A reformpedagógia fejlődésének második szakasza.

13. Eötvös József népoktatási törvénye: 1868. Középiskolák és egyetemek Magyarországon a 19. század közepétől. Reformpedagógiai irányzatok és alternatív iskolák Magyarországon a 20 század elejétől  az ezredfordulóig. Pedagógia és iskoláztatás a két világháború közötti Magyarországon. Iskolatípusok, iskolarendszer. Iskolaügy és pedagógia Magyarországon 1945 után.

14. A 19. századi többségi pedagógiai reformok kezdetei. A többségi pedagógia és a gyógyító pedagógia gyakorlatközeli tudománnyá szerveződése. A magyar gyógypedagógia története a 19. században. Intézmények, elméletalkotók. A gyógypedagógiai iskoláztatás és szakemberképzés története a 20. századi Magyarországon.

15. Új narratívumok és diskurzusok: fogyatékosságtudomány és tágabb értelemben vett gyógypedagógia.

 

Kötelező irodalom:

 

 

Pukánszky Béla és Németh András: Neveléstörténet. Tankönyvkiadó, Budapest, 1996. (Több kiadásban) http://mek.oszk.hu/01800/01893/ ISBN 963 18 7512 1

 

Magyar Adél (2018): Fejezetek az értelmifogyatékosság-kép történetéből. Elzárás, gyógyítás, fejlesztés a kezdetektől a 19. század végéig. Gondolat Kiadó, Budapest.

 

Gordosné Szabó Anna (1997): Gyógypedagógia-történet I-II. kötet, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

 

Gordosné Szabó Anna (2000): A gyógypedagógiai iskoláztatás és a gyógypedagógiai szakemberképzés elmúlt száz évéről. In: Gordosné Szabó Anna, Salné Lengyel Mária, Vinczéné Bíró Etelka és Kőpatakiné

Mészáros Mária (2000): A gyógypedagógiai oktatás helyzete az ezredforduló Magyarországán. OKI PTK, Budapest. URL: http://www.pukanszky.hu/eloadasok/JGYPK_A_gyogypedagogia_tortenete/20_szazad_Magyarorszag/

 

Barnes, Colin (2009): Egy évtized változásai.: reflexiók az „emancipatív” fogyatékosságkutatásra. Fogyatékosság és társadalom. A fogyatékosságtudomány és a gyógypedagógia folyóirata. 1. évf. 1. szám, 13-22.

 

Marton Klára és Könczei Görgy (2009): Új kutatási irányzatok a fogyatékosságtudományban. Fogyatékosság és társadalom. A fogyatékosságtudomány és a gyógypedagógia folyóirata. 1. évf. 1. szám, 5-12.

 

 

Ajánlott irodalom:

 

Németh András (1996): A reformpedagógia múltja és jelene. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Pukánszky Béla (2001): A gyermekkor története. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, ISBN: 963 16 2782 9

Kálmán Zsófia és Könczei György (2002): A Taigetosztól az esélyegyenlőségig. Osiris Kiadó, Budapest.

 

Nagy Zita Éva, Könczei György és Hernádi Ilona (2009): A fogyatékosságtudomány útjai kettős keretben, avagy első, kísérleti metszet a fogyatékosságtudományról. Fogyatékosság és társadalom. A fogyatékosságtudomány és a gyógypedagógia folyóirata. 1. évf. 1. szám, 93-107.

 

Dederich, Marcus (2014): Különbségek, súrlódások és egyezések a gyógypedagógia és a fogyatékosságtudomány között. Fogyatékosság és társadalom. A fogyatékosságtudomány és a gyógypedagógia folyóirata. 2014. 5-6. szám, 5-8.

Kardos József és Kelemen Elemér (1996): 1000 éves a magyar iskola. Korona Kiadó, Budapest.

Mészáros István (1996). A magyar nevelés- és iskolatörténet kronológiája 996-1996. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, ISBN: 963 18 6877 X

Mészáros István, Németh András és Pukánszky Béla (2004): Neveléstörténeti szöveggyűjtemény. Osiris Kiadó, Budapest. ISBN: 963 389 517 0

 

Értékelés: írásbeli vizsga tesztekkel.