|
A tantárgy célja: Megismertetni a hallgatókat a gyógypedagógia nem individuális-biológiai, ill. pszichológiai, hanem szociális, társadalmi megközelítésével. A gyógypedagógiai szükséglet vagy „fogyatékosság” nem egyszerűen fizikális tény, hanem nagy mértékben függ a társadalmi környezet megítélésétől. Maga a fogyatékosság megközelítése – és ennek tükrében megnevezése is – térben és időben változó, javarészt társadalmi konstrukció. A tantárgy célja rávilágítani a fogyatékossággal élők társadalmi helyzetére: Különálló társadalmi csoportnak tekinthetők-e a fogyatékkal élők? Mi a szerepük a mai magyar társadalom szerkezetében? Szociális jellemzőik miben különböznek, és miben egyeznek egészséges kortársaiktól? A tantárgy elmélyíti a hallgatók szociális érzékenységét és elősegíti kritikus gondolkodásukat. Elméleti és gyakorlati ismereteik bővítésén keresztül felkészíti a hallgatókat a gyógypedagógia társadalmi keretbe foglalt megközelítéséhez.
A tantárgy tartalma:
- A gyógypedagógia, mint társadalomtudomány
- Történelmi és térbeni kitekintés: A gyógypedagógia társadalmi gyökerei és alternatív tudományok
- Fogyatékosság, disability, client, empowerment: változó megközelítések
- A fogyatékosság, mint társadalmi kategória
- Fogyatékosság és társadalmi struktúra: Az egészség és a szociális háttér összefüggései
- Szociális esélyteremtés a gyógypedagógia segítségével
- Hospitálások a fogyatékos személyekkel is foglalkozó szociális intézményekben. (Felnőtt fogyatékosok intézményei)
Nemzetközi kitekintés: Európai jogok és jó gyakorlatok, UN Convention
- Tanár: Domonkosi Ágnes AKV1RQ
- Tanár: Hegyi Lili APH2ZO
Közösségi hálók