A tantárgy célja: A tantárgy célja, olyan elméleti és gyakorlati ismeretek nyújtása, valamint szemléletmód közvetítése melynek birtokában a hallgatók megértik a többségi pedagógusok szerepét és feladatait a sajátos nevelési igényű tanulók integrált nevelésében. Felkészülnek a sajátos nevelési igényű gyermeke felismerésére és fejlődésük támogatására. A tantárgy tartalma: - A gyógypedagógia és gyógypedagógiai pszichológia tudománya gyógypedagógiai nevelés feladatai - Az integrált –inkuzív nevelés fogalma, jelentősége, tárgyi, és személyi feltételei - Kiemelt figyelmet igénylő tanulók csoportjai, a diagnózisalkotás törvényi szabályozása - A fogyatékosság fogalma, típusai, okai - A speciális nevelést igénylők fejlődési sajátosságai, a korai felismerés jelentősége - Az értelmi fogyatékosok pszichológiája - pedagógiája - Az érzékszervi fogyatékosok pszichológiája – pedagógiája: látássérülés - Az érzékszervi fogyatékosok pszichológiája – pedagógiája: hallássérülés - A mozgásukban akadályozottak pszichológiája - pedagógiája - Az akadályozott beszédfejlődésűek pszichológiája – pedagógiája - Autizmus spektrum zavar - Beilleszkedési, tanulási, magatartási zavarral illetve nehézséggel küzdő tanulók - A speciális nevelést igénylők helye a családban: az anya-gyerek kapcsolat, a szülők viszonya a sérülés tényéhez (elfogadás-elutasítás) |
- Tanár: Hegyi Lili APH2ZO
Közösségi hálók