A neveléstudomány rendszere

Ismeret: A hallgató átfogó ismeretekkel rendelkezik a pedagógiai gondolkodás és az intézményes nevelés történetében az évezredek során újra és újra megfogalmazódó tipikus és ma is releváns témakörökről. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a pedagógiai eszmék, a gyermekkép, a nevelési célok történeti alakulása terén, ismeri az oktatás módszerek és taneszközök alakulásának legfőbb történeti tendenciáit.

Képesség: A hallgató képes a nevelés-oktatás európai történetének főbb tendenciáit, irányzatait, a felmerülő főbb pedagógiai problémákat kronologikus hosszmetszetben és keresztmetszetben látni és értelmezni. Képes érvényre juttatni a korszerű társadalomtörténeti-pedagógiatörténet vizsgálódásokban nélkülözhetetlen makro- és mikrotörténeti szemléletmód kettős aspektusát.  

Attitűd: A hallgatóban kialakul annak igénye, hogy a pedagógiatörténeti forrásszövegeket hitelesen, az adott korszak pedagógiatörténeti-iskolatörténeti kontextusába ágyazva értelmezze, elemezze. Mindeközben dokumentálhatóan fejlődik a releváns és alapos pedagógiatörténeti szaktudással megalapozott kutatói attitűdjük.

Autonómia: Képessé válik az önálló, pedagógiatörténeti szempontból hiteles érvelésre és a szakmailag megalapozott diskurzusokra az adott témakörökben. Tudását és képességeit szakszerű pedagógiatörténeti publikációkban is képes manifesztálni.

A tantárgy tartalma:

-          Pedagógiai eszmetörténet. A pedagógiai gondolkodók oktatásról és nevelésről alkotott nézeteinek, koncepcióinak történeti változásai.

-          A gyermekről alkotott társadalmi-mentális kép történeti-kulturális változásai, gyermekkép-variációk egyes történeti korokban. 

-          Az iskolai nevelés-oktatás céljainak, tartalmának, módszereinek, eszközeinek, történeti változásai.

-          A nevelés intézményi hátterének és funkciójának változásai – az európai iskola kialakulása és fejlődése. Az iskola belső világának változásai.

-          A társadalmi nemek nevelésének egymástól eltérő elméletének és gyakorlatának történeti áttekintése. A nőnevelés története.

-          A fogyatékos gyermekről és felnőttről alkotott kép történeti változásai.

 

Követelmény: Publikálható eredményeket bemutató pedagógusképzés-történeti témájú kutatás, terminológiai teszt, szóbeli vizsga.

Kötelező irodalom:

1. Németh András és Pukánszky Béla (2004): A pedagógia problématörténete. Gondolat Kiadó, Budapest.

2. Németh András és Skiera, Ehrenhard (1999): Reformpedagógia és az iskola reformja. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó.

3. Németh András (2005): A magyar pedagógia tudománytörténete. Gondolat Kiadó, Budapest.

4. Mészáros István (1996): A magyar nevelés- és iskolatörténet kronológiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

5. Pukánszky Béla (2001): A gyermekkor története. Műszaki Kiadó, Budapest.

6. Pukánszky Béla (2015): A nőnevelés története. Jegyzet. Selye János Egyetem, Komárom.

 

Ajánlott irodalom:

1. Németh András (1996): A reformpedagógia múltja és jelene. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó.

2. Ballard, Martin (1969): The Story of Teaching. London, Longmans Young Books.

3. Brubacher, John S. (1947): A History of the Problems of Education. McGraw-Hill Book Company. New York, London.

4. Kálmán Zsófia és Könczei György (2002) A Taigetosztól az esélyegyenlőségig. Osiris Kiadó, Budapest.

5. Mészáros István (2010): Művelődéstörténeti tanulmányok 1960-2009. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest.

6. Kéri Katalin (2015): Női élet, leánynevelés az újkorban. Gondolat Kiadó, Budapest.