- Teacher: Kusper Judit A0MSF8
A pedagógusképzés története
Tanulási eredmények: Ismeret: A hallgató ismeri a hazai pedagógusképzés történetének főbb tendenciáit, beleértve az óvóképzést, a tanítóképzést, a polgári iskolai tanárképzést, az általános iskolai tanárképzést, a középiskolai tanárképzést és a gyógypedagógus-képzést. Ismeri a pedagógusképzés történeti alakulásának háttértényezőit, azokat az iskolapolitika-történeti, felsőoktatás-történeti tendenciákat, amelyek az egyes képzés-típusok alakulását befolyásolták. Képesség: A hallgató képes a pedagógusképzés történetének átfogó, tendenciákat láttató, társadalomtörténeti beágyazottságú értelmezésére. Képes a pedagógusképzés-történeti dokumentumok történetileg releváns elemzésére, értelmezésére. Képes az egyes pedagógusképzés-típusok történetének összehasonlító vizsgálatára és elemzésére. Attitűd: A hallgatóban kialakul annak igénye, hogy a pedagógusképzés-történeti forrásszövegeket hitelesen, az adott korszak pedagógiatörténeti-iskolatörténeti kontextusába ágyazva értelmezze, elemezze. Autonómia: A kurzus végére a hallgató képes lesz az önálló pedagógusképzés-történeti elemzések elvégzésére. Történeti alapozású kutatói látásmódja fejlődik. Képes lesz a képzéstörténeti folyamatok hosszmetszeti (kroonologikus) és keresztmetszeti (komparatisztikai) értelmezésére. Szakmailag jól megalapozott tanulmányokat és prezentációkat tud készíteni a témakörből. |
A tantárgy tartalma: - A pedagógusképzés professzionalizációjának kezdetei és kiteljesülése. - A tanítóképzés és a középiskolai tanárképzés történetének paradigmatikus elkülönülése. - A tanítói kézikönyv műfajának megjelenése, kézikönyvek analitikus-komparatív elemzése. - A középiskolai tanárképzés intézményesülése a 19. században. - A tanárképzés színterei: egyetemi előadások, szemináriumok, gyakorló iskola. - A tanárképző intézetek kialakulása és funkciója középiskolai tanárképzés szervezésében. - A tanárképzés tartalmának változásai a 20. században. - A tanítóképzés és az óvóképzés szervezeti-tartalmi alakulása. - A polgári iskola és polgári iskolai tanárképzés. - Az általános iskola fejlődéstörténete és az általános iskolai tanárképzés. - A gyógypedagógus-képzés intézményesülésének sajátos útja. - Paradigmatikus viták a pedagógusképzés történetében. - A tanárképzés a bolognai reform előtt és utána. |
Követelmény: Publikálható eredményeket bemutató pedagógusképzés-történeti témájú kutatás, terminológiai teszt, szóbeli vizsga. |
Kötelező irodalom: 1. Németh András (2005): A magyar pedagógus professzió kialakulásának előtörténete a 18. században és a 19. század első felében. Iskolakultúra, 1. szám, 17-32. 2. Németh András (2009): A magyar középiskolai tanárképzés és a szakmai professzió kialakulása a 18-20. században. Iskolakultúra, 3. szám, 279-290. 3. Pukánszky Béla (2014): A magyar iskolatörténet és pedagógusképzés paradigmái. Selye János Egyetem, Komárom. 4. Pukánszky Béla (2013): A tanárképzés történeti hagyományai Magyarországon. In: Deák Máté, Erostyák János, Fischer Ferenc, Gerner Zsuzsanna és Kaposi József (szerk., 2013): A tanárképzés jövőjéről. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest. 103-128. 5. Pukánszky Béla (szerk., 2010.): A „Bolognai” tanárképzés. Educatio – tematikus szám. 270-419. 6. Gordosné Szabó Anna (2000): A magyar gyógypedagógus-képzés története. Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest. 7. Hunyady György (szerk., 2010): Pedagógusképzés „a magyar bolognai rendszerben). A Nemzeti Bologna Bizottság Pedagógusképzési Bizottságának válogatott dokumentumai 2003-2010. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
|
Ajánlott irodalom: 1. Köte Sándor (szerk., 1988): A magyar nevelés története. I. kötet. Tankönyvkiadó, Budapest. 2. Felkai László és Zibolen Endre (1993): A magyar nevelés története. II. kötet. Felsőoktatási Koordinációs Iroda, Budapest. 3. Kardos József, Kelemen Elemér és Szögi László (2000): A magyar felsőoktatás évszázadai. Tankönyvkiadó, Budapest. 4. Kardos József és Kelemen Elemér (1996): 1000 éves a magyar iskola. Tankönyvkiadó, Budapest. 5. Glatz Ferenc (szerk., 1990): Tudomány, politika, kultúra. Gróf Klebelsberg Kuno válogatott beszédei és írásai (1917-1932). Európa Könyvkiadó, Budapest. 6. Pukánszky Béla (2009): Programok és paradigmák a magyar pedagógusképzés történetében. In: Nagy Melinda (szerk., 2009): A Selye János Egyetem „Oktatás – tudomány – társadalom” című konferenciájának tanulmánykötete. 610-621. 7. Baumstark Bea, Gombocz Orsolya és Hunyady György (szerk., 2011): A tanárképzés 2010-2011 fordulóján. A piliscsabai regionális tanácskozás. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.
|
- Teacher: Pukánszky Béla J8JLV2
A neveléstudomány rendszere Ismeret: A hallgató átfogó ismeretekkel rendelkezik a pedagógiai gondolkodás és az intézményes nevelés történetében az évezredek során újra és újra megfogalmazódó tipikus és ma is releváns témakörökről. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a pedagógiai eszmék, a gyermekkép, a nevelési célok történeti alakulása terén, ismeri az oktatás módszerek és taneszközök alakulásának legfőbb történeti tendenciáit. Képesség: A hallgató képes a nevelés-oktatás európai történetének főbb tendenciáit, irányzatait, a felmerülő főbb pedagógiai problémákat kronologikus hosszmetszetben és keresztmetszetben látni és értelmezni. Képes érvényre juttatni a korszerű társadalomtörténeti-pedagógiatörténet vizsgálódásokban nélkülözhetetlen makro- és mikrotörténeti szemléletmód kettős aspektusát. Attitűd: A hallgatóban kialakul annak igénye, hogy a pedagógiatörténeti forrásszövegeket hitelesen, az adott korszak pedagógiatörténeti-iskolatörténeti kontextusába ágyazva értelmezze, elemezze. Mindeközben dokumentálhatóan fejlődik a releváns és alapos pedagógiatörténeti szaktudással megalapozott kutatói attitűdjük. Autonómia: Képessé válik az önálló, pedagógiatörténeti szempontból hiteles érvelésre és a szakmailag megalapozott diskurzusokra az adott témakörökben. Tudását és képességeit szakszerű pedagógiatörténeti publikációkban is képes manifesztálni. |
A tantárgy tartalma: - Pedagógiai eszmetörténet. A pedagógiai gondolkodók oktatásról és nevelésről alkotott nézeteinek, koncepcióinak történeti változásai. - A gyermekről alkotott társadalmi-mentális kép történeti-kulturális változásai, gyermekkép-variációk egyes történeti korokban. - Az iskolai nevelés-oktatás céljainak, tartalmának, módszereinek, eszközeinek, történeti változásai. - A nevelés intézményi hátterének és funkciójának változásai – az európai iskola kialakulása és fejlődése. Az iskola belső világának változásai. - A társadalmi nemek nevelésének egymástól eltérő elméletének és gyakorlatának történeti áttekintése. A nőnevelés története. - A fogyatékos gyermekről és felnőttről alkotott kép történeti változásai.
|
Követelmény: Publikálható eredményeket bemutató pedagógusképzés-történeti témájú kutatás, terminológiai teszt, szóbeli vizsga. |
Kötelező irodalom: 1. Németh András és Pukánszky Béla (2004): A pedagógia problématörténete. Gondolat Kiadó, Budapest. 2. Németh András és Skiera, Ehrenhard (1999): Reformpedagógia és az iskola reformja. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. 3. Németh András (2005): A magyar pedagógia tudománytörténete. Gondolat Kiadó, Budapest. 4. Mészáros István (1996): A magyar nevelés- és iskolatörténet kronológiája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 5. Pukánszky Béla (2001): A gyermekkor története. Műszaki Kiadó, Budapest. 6. Pukánszky Béla (2015): A nőnevelés története. Jegyzet. Selye János Egyetem, Komárom. |
Ajánlott irodalom: 1. Németh András (1996): A reformpedagógia múltja és jelene. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. 2. Ballard, Martin (1969): The Story of Teaching. London, Longmans Young Books. 3. Brubacher, John S. (1947): A History of the Problems of Education. McGraw-Hill Book Company. New York, London. 4. Kálmán Zsófia és Könczei György (2002) A Taigetosztól az esélyegyenlőségig. Osiris Kiadó, Budapest. 5. Mészáros István (2010): Művelődéstörténeti tanulmányok 1960-2009. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest. 6. Kéri Katalin (2015): Női élet, leánynevelés az újkorban. Gondolat Kiadó, Budapest.
|
- Teacher: Pukánszky Béla J8JLV2
- Teacher: Lengyelné dr. Molnár Tünde CK9GNV
- Teacher: Forgó Sándor F1GBNC
- Teacher: Lengyelné dr. Molnár Tünde CK9GNV
- Teacher: Nádasi András PLRCG4
- Teacher: Simándi Szilvia DZ80LF
- Teacher: Szabó Zsuzsanna JDAM51
- Teacher: Szűts Zoltán fzrh0z
Social networks